We merken dat het vaak lastig is om alle goede bankafschriften in te leveren. Daarom hebben we een ‘digitale brievenbus bankafschriften'. Op deze manier kunt u makkelijk, veilig en snel bankafschriften bij ons inleveren.
Heeft u een brief ontvangen, dat u uw bankafschriften moet inleveren? Wij vragen deze informatie omdat wij een heronderzoek doen. Met deze informatie kijken wij of de hoogte van uw uitkering nog goed is.
Dat kan nu eenvoudig online met onze digitale brievenbus bankafschriften.
Wat heeft u nodig voor de digitale brievenbus bankafschriften?
Internetbankieren of een bankapp voor alle rekeningen:
- van uzelf
- uw partner (als u die heeft)
- uw kinderen tot 18 jaar (als u die heeft)
U hoeft geen toegang te hebben tot de gegevens van uw partner of kinderen. U kunt ze een link sturen. Daarmee kunnen zij zelf hun bankafschriften toevoegen.
Hoe gebruikt u de digitale brievenbus bankafschriften?
Dit kan op 2 manieren:
- Via de QR-code (via uw telefoon of tablet)
- Via de inlevercode (via uw pc, laptop, telefoon of tablet)
De codes staan in de brief die u van ons krijgt of geven wij tijdens het gesprek.
Starten met de QR-code
- Scan de QR-code met de camera van uw smartphone of tablet. Of met een speciale app om QR-codes te scannen.
- Tik op de link.
- De digitale brievenbus bankafschriften opent.
Hierna gaat u uw bankafschriften delen. Volg de stappen op het scherm van uw telefoon.
Starten met de inlevercode
- Ga naar: https://bankafschriften.orioniswalcheren.nl/
- Klik op de knop "Start" en daarna "Inlevercode (5 letters) invoeren". De inlevercode staat in onze brief of geven wij tijdens het gesprek.
- Vul de inlevercode in. U kunt hoofdletters of kleine letters gebruiken.
- Hierna gaat u uw bankafschriften delen. Volg de stappen.
Hoe werkt het bankafschriften inleveren?
- De eerste stap is dat u eerst kijkt of de gegevens goed zijn. U ziet de periode waarover u uw bankafschriften moet inleveren. Meestal zijn dat de afschriften van de laatste 3 maanden.
- U kiest de bank waar u een rekening heeft. Dit gaat hetzelfde als bij een “Tikkie”.
- De digitale brievenbus bankafschriften maakt daarna verbinding met uw eigen bank. U logt in bij uw bank, zoals u dat gewend bent.
- Dan kiest u de bankrekening(en) die u moet inleveren.
- U ziet welke bankafschriften u gaat inleveren.
- Heeft u nog een bankrekening bij een andere bank? Dan kiest u voor ’voeg nog een bankrekening toe’. Dan volgt u hetzelfde stappen.
- Daarna geeft u akkoord om deze in te leveren.
Alle bankafschriften van uw gezin inleveren
Wij vragen om de bankafschriften van alle bankrekeningen van uw gezin. Ook van uw partner en kinderen jonger dan 18 jaar. Hiervoor kunt u dezelfde link van de digitale brievenbus bankafschriften gebruiken; deze kunt u delen. Zij mogen ook dezelfde code uit de brief gebruiken.
U kunt niet de gegevens van elkaar zien. U ziet alleen de gegevens die u zelf heeft ingeleverd. Een partner ziet alleen de laatste 3 cijfers van de bankrekening(en) die al zijn ingeleverd.
Bent u gemachtigd voor een andere bankrekening? Of heeft u een zakelijke rekening? Dan vragen wij ook om die bankafschriften.
Bankrekening zonder IBAN nummer
De brievenbus bankafschriften werkt alleen met uw IBAN-nummer. Elke betaalrekening heeft dit nummer. Het IBAN-nummer staat op uw bankpasje of bij uw rekeningoverzicht van uw internetbankieren.
Sommige rekeningen hebben geen IBAN-nummer. Bijvoorbeeld een spaarrekening bij de ING, een Paypal-rekening, een creditcard, digitale munten zoals bitcoin enzovoort. Deze rekeningen levert u op een andere manier bij ons in. Bijvoorbeeld:
- meenemen naar de afspraak
- inleveren bij de balie
- opsturen met de post
- uploaden via Mijn Orionis
Niet verplicht
Wilt u de digitale brievenbus bankafschriften niet gebruiken? Dan is dat geen probleem, u bent dit niet verplicht. U levert dan uw bankafschriften op een andere manier in. Bijvoorbeeld:
- meenemen naar de afspraak
- inleveren bij de balie
- opsturen met de post
- uploaden via Mijn Orionis
Het maakt geen verschil voor het heronderzoek van uw uitkering hoe u uw bankafschriften inlevert.
Op een andere manier bankafschriften inleveren
Wilt u de brievenbus bankafschriften niet gebruiken? Bijvoorbeeld omdat u geen internetbankieren heeft? Of omdat uw bankafschriften geen IBAN-nummer hebben of omdat u andere documenten in gaat leveren? Dan kunt u uw bankafschriften ook op een andere manier bij ons inleveren:
- meenemen naar de afspraak
- inleveren bij de balie
- opsturen met de post
- uploaden via Mijn Orionis
Wij beschermen uw privacy
- De digitale brievenbus bankafschriften is veilig.
- Wij gebruiken uw bankafschriften maar 1 keer en alleen voor uw heronderzoek.
- Wij zien alleen de bankafschriften die u deze keer inlevert.
- Alleen wij krijgen de gegevens. We delen ze met niemand.
- U levert alleen bankafschriften in over de door ons gevraagde periode.
- Bekijk de pagina Uw privacy voor meer informatie.
Problemen met inloggen?
Met sommige smartphones en tablets werkt het inloggen met de QR-code niet goed. Kies dan voor inloggen met de inlevercode.
Hulp nodig?
Het is soms moeilijk om formulieren in te vullen of gegevens in te leveren. Heeft u hulp nodig bij het inleveren van uw bankafschriften? Bel ons dan tussen 08.00 en 17.00 uur op 0118 - 432 700. Wij helpen u graag verder.