Al het werk is passend

Wij verwachten dat u er alles aan doet om werk te vinden.

Het is belangrijk dat u vacatures zoekt en solliciteert. U zoekt niet alleen naar werk in uw eigen woonplaats, maar bijvoorbeeld ook in de regio of nog verder weg.

Verder doet u geen dingen die het krijgen van werk of het houden van werk moeilijker maken.
Zo zorgt u ervoor dat u op uw sollicitatiegesprek of op uw werk:

  • gemotiveerd bent;
  • netjes gekleed en verzorgd bent;
  • op tijd verschijnt.

Deze en andere afspraken leggen wij vast in een Plan van aanpak. Dit Plan van aanpak maakt u samen met uw contactpersoon.

Afspraak is afspraak

Wij spreken met u af dat u:

  • geen werk mag weigeren;
  • geen traject mag weigeren;
  • uw best moet doen om werk te vinden;
  • op afspraken met ons verschijnt;
  • u alleen afbelt als u een dringende reden heeft;
  • bereikbaar bent.

Als u de afspraken niet nakomt

Dan kunnen wij u een maatregel opleggen. Dit betekent dat u tijdelijk minder of geen uitkering ontvangt.

De hoogte van de maatregel is afhankelijk van het soort afspraak die u niet bent nagekomen.
Sommige afspraken wegen zwaarder dan andere.

Bij een korting van 100% ontvangt u een maand geen geld.
Als u meerdere keren uw afspraken niet nakomt, kunt u meerdere maanden minder of geen uitkering krijgen.

Veranderingen in uw situatie

Informatie en wijzigingen geeft u veilig door met het wijzigingsformulier via Mijn Orionis. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

Het is heel belangrijk voor uw uitkering dat u alle veranderingen direct aan ons doorgeeft. Dit geldt ook voor uw partner. Zo voorkomt u dat u uitkering moet terugbetalen. Of dat u tijdelijk een lagere uitkering krijgt. Hieronder noemen we enkele zaken die u in ieder geval moet melden.
Weet u niet zeker of u iets moet doorgeven? Neem dan altijd contact op.

Werk

Inkomen lager dan bijstandsuitkering

Heeft u een deeltijdbaan gevonden en is uw inkomen lager dan uw bijstandsuitkering? Dan vullen wij uw inkomen aan tot het bedrag waar u recht op heeft. Vergeet niet om dit zo snel mogelijk door te geven via Mijn Orionis. Of vraag een wijzigingsformulier via het Klant Contact Centrum. Dit is in ieder geval binnen 14 dagen nadat u bent gestart met uw werk.

Als u werk heeft gevonden, mag u in sommige situaties tijdelijk een deel van uw salaris houden. Dit noemen we inkomensvrijlating. Als u hier recht op heeft, krijgt u van ons een brief.

Meer informatie over vrijlating staat op de pagina Op weg naar werk/ vrijlatingen.

 

Inkomen hoger dan bijstandsuitkering

Heeft u een uitkering van Orionis Walcheren en een baan gevonden en is uw inkomen net zo veel of meer dan uw bijstandsuitkering? Dan heeft u geen recht meer op een uitkering. 

Wij stoppen uw uitkering en betalen uw vakantiegeld uit.


Uw werk stopt

We vinden het belangrijk dat u blijft werken. Als dit stopt, willen we graag de reden weten. Als u langere tijd heeft gewerkt, heeft u misschien recht op een WW-uitkering of een andere voorziening. Het is dus belangrijk dat u ook direct meldt.

Woonsituatie

Verandert er iets in uw woonsituatie? 

Geef het door als:

  • u gaat samenwonen of gaat scheiden;
  • iemand anders bij u komt wonen of vertrekt;
  • u aan iemand een briefadres verstrekt;
  • u of uw partner (tijdelijk) in een instelling gaat wonen.

Een verhuizing hoeft u niet aan ons door te geven. Dit moet u doorgeven bij de afdeling publiekszaken van de gemeente waar u woont. Wij krijgen deze informatie van de gemeente.

Op vakantie of voor langere tijd buiten uw woonplaats

Wilt u op vakantie? Dan horen wij dit graag van u. Het is belangrijk om dit aan ons door te geven. Ook als u in Nederland op vakantie gaat.

Hoe lang mag ik op vakantie?
Per kalenderjaar mag u maximaal 28 dagen of 4 weken achter elkaar op vakantie. Heeft u de pensioengerechtigde leeftijd? Dan is dat 13 weken per kalenderjaar. Een kalender jaar is van 1 januari t/m 31 december.  U kunt geen vakantie opsparen zodat u langer op vakantie kunt gaan. Gaat u langer op vakantie? Dan stoppen wij uw uitkering.

Hoe geef ik dit door?
Vul het wijzigingsformulier in bij Mijn Orionis.
Liever op papier? Vraag dan een wijzigingsformulier aan bij het Klant Contact Centrum. Het telefoonnummer is 0118-432700. 
U hoeft niet te wachten op toestemming, het is voldoende als u dit aan ons doorgeeft. En natuurlijk bespreekt u dit met uw contactpersoon, bijvoorbeeld als u afspraken heeft om werk te vinden. 

Ik ga naar het buitenland, maar niet op vakantie. Moet ik dat ook doorgeven?
Ja, u moet het ook doorgeven als u naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld een feest of uitvaart.

 

Vermogen

U ontvangt of heeft recht op geld zoals:

  • Een erfenis als gevolg van een overlijden
  • Een boedelscheiding (bij een echtscheiding)
  • De verkoop van een huis of andere goederen

Als u recht heeft op een groot bedrag, kan het zijn dat wij uw uitkering (tijdelijk) stopzetten. En als u wel geld verwacht, maar u heeft het nog niet op uw rekening? Dan kunnen we de uitkering tijdelijk als lening verstrekken totdat u het bedrag op uw rekening krijgt.

Als u meer dan € 1200 aan giften in een kalenderjaar ontvangt, moet u dit altijd opgeven.

 

Gokken

Heeft u een uitkering en gokt u weleens? Dan is het belangrijk dat u dit direct aan ons doorgeeft. Zo voorkomt u dat u geld moet terugbetalen, minder uitkering of een boete krijgt. Als u bijstand heeft, zien wij al het geld dat u wint met gokken als inkomen. Ook als u het geld dat u wint weer inzet en dat geld verliest. 

Een voorbeeld: U zet €50 in. U wint €25. Dit geld zet u weer in. U wint €50. Dat bedrag zet u in en u verliest. U denkt nu dat u niets gewonnen heeft. Dat is niet zo. Ook het geld dat u gewonnen heeft en weer inzet zien wij als inkomen: €25+€50 = €75. 

U moet kunnen laten zien dat u gokt

Als u gokt, moet u een overzicht bijhouden. Gokt u in een echt casino en heeft u geen administratie? Dan bepalen wij de inkomsten uit gokken. We kijken dan hoeveel geld u heeft gepind of schatten hoeveel contant geld u heeft gebruikt. Dat bedrag telt als uw opbrengst. Kunt u laten zien dat u meer of minder won dan u inzette? Dan mag u zeggen dat onze inschatting niet klopt. 

 

Gokt u online?

Websites houden bij wat u speelt en hoeveel geld u gebruikt. U moet deze informatie opvragen en laten zien. Als u niet alle online gegevens geeft, kunnen we niet bepalen of u recht heeft op bijstand. Wij kunnen dan uw uitkering stoppen.. 

 

U wint in een loterij

Geld dat u wint met een loterij telt meestal als extra vermogen, niet als inkomen. Hiervoor geldt de vermogensgrens.

 

Praktische tips voor uw administratie

  1. Bewaar bankafschriften en pinbonnen.
  2. Laat bij online gokken alles zien wat er in uw account is gebeurd, zoals geld dat u kreeg of uitgaf.
  3. Geef het door als er geld komt van een aanbieder van kansspelen via Mijn Orionis. Hiervoor heeft u een DigiD nodig.

Bankrekeningen

Het is belangrijk dat u al uw bankrekeningnummers aan ons doorgeeft. Ook als u bankrekeningen in het buitenland heeft. Of een bankrekening die u met iemand samen heeft. Het maakt niet uit waar het geld voor bedoeld is wat op deze rekeningen staat.

Heeft u een ‘gemachtigde’ bankpas op naam van iemand anders? Ook dan bent u verplicht dit aan ons door te geven. 

Een opleiding volgen

Wilt u een opleiding volgen of vrijwilligerswerk doen? Bespreek dit dan eerst met uw contactpersoon bij Orionis Walcheren. Weet u niet wie uw contactpersoon is, bel dan ons op 0118-432700.

Als u een opleiding gaat volgen waardoor u recht heeft op studiefinanciering of op de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (Wtos) dan stopt uw uitkering.