Op de pagina van de Rijksoverheid staat belangrijke informatie over rechten en plichten bij een bijstandsuitkering. Die regels leest u op deze pagina: Wat zijn mijn rechten en plichten in de bijstand?

Als u een uitkering gaat aanvragen, is het handig om alvast een paar gegevens te verzamelen. Deze kunt u dan gelijk uploaden bij uw aanvraag. Als dit niet lukt, neemt u de gegevens mee naar het intakegesprek:

  • Uw bankafschriften van al uw bank- en spaarrekeningen van de laatste 3 maanden 
  • Een document dat laat zien waarom u een uitkering aanvraagt. Bijvoorbeeld:
    • ontslagbewijs
    • verzoek tot echtscheiding
    • huurcontract
    • of ander document waar de reden op staat

Hiervoor heeft u DigiD nodig.

Na uw aanvraag

Als wij uw aanvraag hebben ontvangen, sturen wij u een email met de bevestiging. 

Binnen 2 dagen nemen we contact met u op om een afspraak te maken. We bellen u dan. Als we u niet kunnen bereiken, sturen we email met de uitnodiging.

Deze afspraak is vaak al binnen een week. U mag altijd iemand meenemen naar de afspraak. 

Tijdens dit gesprek bespreken we waarom u een uitkering nodig heeft en kijken we of u nog andere hulp nodig heeft. 

Na het intakegesprek

We behandelen u aanvraag zo snel mogelijk en controleren alle informatie. Is er iets niet duidelijk of mist er nog iets? Dan nemen we contact met u op. Soms komen we op huisbezoek. 

Daarna nemen we een besluit. We sturen u dan een brief en betalen de uitkering. Dit duurt uiterlijk 4 weken.

Hoe gaat het verder?

U heeft ook recht op hulp bij het vinden van een baan. Na het intakegesprek maken we een volgende afspraak. We kijken dan wat u nodig heeft om weer aan het werk te gaan. Daar willen we u graag bij helpen.